Πληροφορίες

Η αγάπη και η νοσταλγία για την γενέθλια γη, είναι μια άσβεστη φλόγα.

Σαν το σκυλί στο Μαγκανάρη.

 

Σαν το σκυλί στο Μαγκανάρη
Ιωνας, 2 Μαρτίου 2018



Μία φράση–ή και μύθος–γνωστή ευρέως στους κατοίκους των Ριζών, ιδίως στο χωριό Μάλτσιανη, χρησιμοποιείται για να περιγράψει περιπτώσεις ανθρώπων βασανισμένων και ταλαιπωρημένων.
Μύθος;

Σύμφωνα με τις αφηγήσεις των γηραιότερων χωριανών σχετικά με τον μύθο της φράσης «σαν το σκυλί στο Μαγκανάρη», κανείς δεν γνωρίζει πότε ακριβώς διαδραματίστηκε το γεγονός. Ωστόσο, οι παλαιότεροι έλεγαν πως η ιστορία προέρχεται από εποχές πριν την κυριαρχία των Φράγκων.

Στο χωριό Τσερκοβίτσα γινόταν γλέντι. Το σκυλί έτρωγε απομεινάρια από το σφάξιμο των ζώων που προορίζονταν για το τραπέζι των καλεσμένων. Τότε, ακούστηκαν ντουφεκιές από το χωριό Μάλτσιανη· το σκυλί θεώρησε πως και εκεί γινόταν γιορτή και έτρεξε να ανέβει προς τα πάνω.

Η διαδρομή προς τη Μάλτσιανη είναι δύσκολη και ανηφορική. Όταν έφτασε κοντά στο Μαγκανάρη, στην Τσερκοβίτσα είχαν ήδη αρχίσει να ψήνουν τα κρέατα. Το σκυλί πήρε μυρωδιά από τα ψητά και αποφάσισε να επιστρέψει πίσω κατηφορίζοντας.

Καθώς πλησίαζε ξανά στην Τσερκοβίτσα, ακούστηκαν πάλι ντουφεκιές από τη Μάλτσιανη. Το σκυλί, μετανιωμένο, άρχισε να ανεβαίνει και πάλι προς το Μαγκανάρη, λαχανιασμένο και κουρασμένο από την απότομη ανηφόρα. Όταν έφτασε ξανά εκεί, ακούστηκαν ντουφεκιές από το άλλο γλέντι.

Έτσι, το σκυλί συνέχισε να πηγαινοέρχεται ανάμεσα στις δύο γιορτές, χωρίς τελικά να προλάβει να γευτεί ή να απολαύσει τίποτα από καμία.
Έτσι έμεινε η φράση: «Σαν το σκυλί στο Μαγκανάρη».

Τοπωνύμιο: Μαγκανάρη

Κατά το παρελθόν, στο σημείο που λέγεται Μαγκανάρη υπήρχε οικισμός. Σύμφωνα με μαρτυρίες, οι κάτοικοι αυτού του οικισμού πιθανολογείται ότι μεταφέρθηκαν στη σημερινή θέση του χωριού Μάλτσιανη περίπου στις αρχές ή τα μέσα του 1800. Ακόμη και σήμερα διακρίνονται τα ερείπια του παλιού οικισμού.

Αν το κοιτάξει κανείς από τον Θεολόγο, φαίνεται σαν απότομη ανηφόρα που ξεκινάει από το ποτάμι και οδηγεί προς τη Μάλτσιανη. Από μακριά μοιάζει σαν κάθισμα: ο παλιός οικισμός ξεκινά από το σημείο της «ορθής γωνίας» και απλώνεται προς την πλάτη του καθίσματος.

Το έδαφος είναι κοκκινωπό, με θαμνώδη βλάστηση, πλούσιο σε χαμοσφάκη ή φασκόμηλο, ασφάκες, βελανιδιές, συκιές και γκορτσιές.

Η προέλευση του ονόματος «Μαγκανάρη»

Σύμφωνα με την τοπική παράδοση, υπάρχουν δύο εκδοχές για την ονομασία:

Η πρώτη εκδοχή αναφέρει ότι στον οικισμό υπήρχε εργαστήριο που κατασκεύαζε μάγγανα – εξαρτήματα για παραδοσιακούς αργαλειούς. Το μάγγανο είναι εργαλείο του αργαλειού, όπου τύλιγαν το ράμμα σε μασούρια για να φτιάξουν υφαντά.

(Μασούρι: Ξύλο λεπτό, μήκους 40-50 εκατοστών, όπου τύλιγαν το νήμα που περνούσε μέσα στο στημόνι.)

Η δεύτερη εκδοχή, σύμφωνα με τις αφηγήσεις των χωριανών, λέει ότι στο Μαγκανάρη ζούσε κάποιος που ασχολούνταν με μάγια. Βοηθούσε γυναίκες που δεν μπορούσαν να τεκνοποιήσουν, δίνοντάς τους βότανα σε συνδυασμό με τελετουργικά. Οι "μαγγανείες" του γίνονταν επί πληρωμή, και τον επισκέπτονταν άνθρωποι από διάφορες περιοχές της Ηπείρου. Η λέξη maga στα ιταλικά σημαίνει "μάγισσα" ή "φαρμακεύτρα" — από εκεί θεωρείται ότι προήλθε η ονομασία "Μαγκανάρη".

Εξετάζοντας τις δύο εκδοχές, είναι πιθανό το τοπωνύμιο να σχετίζεται και με τις δύο, με κάθε μία να έχει καταγραφεί σε διαφορετική χρονική περίοδο ή να αντιστοιχεί σε διαφορετική πτυχή του τοπικού θρύλου.


Ιστορία που έγινε τραγούδι

 

Ιστορία που έγινε τραγούδι

Τα δημοτικά τραγούδια των Ελλήνων της Βορείου Ηπείρου είναι πλούσια και ποικίλα, μάλιστα σε αυτά συναντούμε όλα τα είδη δημοτικής ποίησης όπως καταγράφηκαν από λαογράφους.
Έχουμε ακριτικά τραγούδια, ιστορικά, κλέφτικα, μπαλάντες του τραπεζιού, νυφιάτικα (του γάμου),της ξενιτιάς, θρησκευτικά, εποχικά, παιδικά και μοιρολόγια.
Οι στίχοι των τραγουδιών πηγάζουν από την συνείδηση του λαού μας και έχουν έναν ιδιαίτερο τύπο ποιητικής σκέψης ο οποίος αποτελεί το θεμέλιο των τραγουδιών μας, σαν ιδιαίτερο είδος, θα μπορούσαμε να πούμε ότι προσδιορίζει την φύση των σχέσεων μεταξύ της καλλιτεχνικής και ιστορικής αλήθειας και των μέσων έκφρασης του λαού μας.
Η αναπαράσταση των τραγουδιών απεικονίζεται με όρους φανταστικού η μυθολογίας χωρίς συγκεκριμένες λεπτομέρειες αλλά γενικά σε μορφή ιστορικού ιδανικού κάτω από την σκιά μεγαλοπρεπών προσώπων που συνενώνουν χαρακτηριστικά της εποχής τους και της μυθολογίας.
Οι άμεσες σχέσεις με την αρχαιοελληνική μυθολογία,μαρτυρούν κατά κάποιο τρόπο και την ιστορική μας συνέχεια.
Στα αφηγηματικά τραγούδια του τόπου μας επιλέγονται γεγονότα και πράξεις που σχετίζονται κυρίως με την ηθική και εθιμική ζωή ,την αφήνουν να υπονοηθεί με αυστηρή αντικειμενικότητα για αυτό και συνήθως αφηγούνται την πίστη,την αγάπη,το μίσος ,την φιλία η την προδοσία.
Έχουν στο κέντρο της αφήγησης τους τον άνθρωπο σαν άτομο,σαν εγώ, σα λυρικό πρόσωπο για αυτό συχνά η αφήγηση γίνεται στο πρώτο πρόσωπο ,ενώ ο μονόλογος η ο διάλογος,έχουν βαθύ λυρικό χαρακτήρα,διεγείροντας ανθρώπινα συναισθήματα για την τύχη του ανθρώπου.
Σήμερα θα παρουσιάσουμε ένα αφηγηματικό τραγούδι που έχει μια ιδιαίτερη σημασία για εμένα, περιγράφει κάποιο γεγονός, μια ιστορία αληθινή που συνέβη στο χωριό Μάλτσιανη, ημέρα γάμου της Κούλας Τζώρου όπως την έχει καταγράψει ο λαογράφος Γ. Παναγίωτου στο βιβλίο του «Δεν είμαστε και εμείς Ρωμιοί…!!»
Το παρακάτω τραγούδι το απήγγειλε η γριά Αναστασία Τζώρου,εξηγώντας:


«Ήταν μπροστά ‘πο το χαλασμό του δώδεκα.
Ήμουνε γκοτζιαγυναίκα τότες .
Παντρεύαμε την Κούλα του Τζώρου.
Τη Δευτέρα βράδυ,στα φιλέματα ,θα ήταν μεσάνυχτα,σα να φύτρωσε ‘πο τη γης μπήκε στον οντά ένας λεβέντης εδώ κι απάνω. Αρματωμένος,τα μαλλιά στους πλάτες,τα γένια στο γκιόξι,κάτι μάτια τόσα μεγάλα -φωτιές τόβγαζανε.
Οι άντρες είπαν μ’ ήτανε κάνας αϊντούτης και σκώθκανε,αλλ’ αυτός είπε ότι πολεμούσε τον Τούρκο κι έρθε να ξεχάσει.
Δεν είχε κούσω ,ούτε ξανάκουσα τίποτε για κείνον τον κλέφτη».

Όπως φαίνεται, ο κλέφτης του τραγουδιού πέρασε σαν μετεωρίτης,εντυπωσιάζοντας κάποιο ραψωδό με την απρόοπτη παρουσία και την πολεμική του εμφάνιση.

Του Χαρίλαου

Φάτε και πιείτε,βρε παιδιά,
χαρείτε να χαρούμε,
παντρεύουμε την Κούλα μας,
την όμορφη τρυγόνα.
Νάτος και ο Χαρίλαος
με τα λουριά στην μέση!
-Παιδί μ’ αν έρθες για καλό,
έλα και καλώς έρθες
αν έρθες γι’ ανακατωσιές ,
κοίτα μην μετανιώσεις.
Δεν έρθα ο μαύρος για κακό
κι ούτε κακό σας θέλω,
έρθα για να σας ευκηθώ,
να γένω και κουμπάρος
γιατ‘ είμ‘ ο δόλιος μαναχός
στης ράχες και στα πλάγια.

Κι αν τύχη και με βρει ποτές
το τούρκικο το βόλι,
να ‘χω ποιος να με λυπηθεί,
να ‘χω ποίος να με κλάψει.
– Κι αν έρθουν οι νιζάμηδες με τα ψιλά τα φέσια;
– Θα βάλω το ντουφέκι μου να πυκνοκελαηδήσει.

Μάλτσιανη ,1950

Τοπωνύμια, μέρος της παράδοσης μας.

 

Τοπωνύμια, μέρος της παράδοσης μας.

Η  λέξη  τοπωνύμιο  είναι  σύνθετη  από  τα  ουσιαστικά  τόπος  +  όνομα.  Τοπωνύμια  είναι  τα  ονόματα που  έδωσαν  οι άνθρωποι  στους  διάφορους  τόπους  για  να  τους  ξεχωρίζουν.   Σύμφωνα  με  τούς  γλωσσολόγους, τα  τοπωνύμια  αποτελούν  γλωσσικό  υλικό, όπως  οι επιγραφές,  όμως  είναι   «επιγραφαί,  γεγλυμμέναι  επί του  εδάφους». 

Η  τυποποίηση  των τοπωνύμιων είναι, το περιβάλλον μας και ο αέρας  που  αναπνέουμε.
Ονομάσθηκαν  επίσης  και φωνές  των  προγόνων  που  μας  άφησαν  φεύγοντας,  για  να  επικοινωνούμε με αυτούς.
Κατά  τον  ορισμό  του  καθηγητή  Στίλπωνα  Κυριακίδη,  όταν  λέμε  τοπωνύμια  εννοούμε, όχι  μόνο  τις  ονομασίες  των  πόλεων,  των  χωριών  και  των  συνοικισμών,  αλλά  γενικά  όλα  τα ονόματα  με  τα  οποία  ο  λαός  ονομάζει  κάθε  πτυχή,  κάθε  κομμάτι  του  πατρίου  εδάφους,  κάμπους, βουνά,  πλαγιές,  ποταμούς  κτλ.  Όπως  δίνουμε  ένα  όνομα  στο  κάθε  πρόσωπο  για  να  το  ξεχωρίζουμε από τ΄  άλλα, έτσι  και σε  κάθε τόπο,  για  τον  ίδιο  λόγο, δίνουν οι άνθρωποι  ένα  ξεχωριστό όνομα. 

Με  τα  τοπωνύμια  τοποθετούμε  τον  εαυτό  μας  στο  χώρο  και  γνωρίζουμε  τη  θέση  μας.  Είναι  μέρος της  παράδοσης  ενός  τόπου.  Πολλά  τοπωνύμια    μας  δίνουν  πληροφορίες  περιβάλλοντος  όπως ποιότητα  εδάφους,  ποτάμια,  πηγές,  υψώματα,  βαθουλώματα,  δρόμοι,  καμίνια,  χλωρίδα, πανίδα, καλλιέργειες.  

 Στην προσπάθεια καταγραφείς των τοπωνυμίων του χωριού Μάλτσιανη και πέριξ αυτού, στην πρώτη ενότητα θα  περιγράψω τα γεωγραφικά όρια, σε σχέση με τα διπλανά χωριά, μετά εκείνα που βρίσκονται μέσα στον οικισμό, κατά γειτονιά η μαχαλά, μετά τα αγροτεμάχια, εκκλησίες, πηγές,κλπ.

Στην δεύτερη ενότητα θα κατηγοριοποιήσουμε της περιοχές με γεωγραφικά κριτήρια,

(α)
 Βόρειο τμήμα  (που τελειώνουν τα όρια των μαχαλάδων)

(β)
 Ανατολικό τμήμα (Ζιμόρι και Αελιάς) 

 (γ ) Δυτικό τμήμα (Σκόλι και Μαγγανάρι)

 (δ) Νότιο τμήμα ( που τελειώνουν τα όρια του οικισμού).

Στην θέση που βρίσκεται ο οικισμός θα το κατηγοριοποιήσουμε σε γειτονιές:

1-
 Αντωνάτες, 2- Παππαδάτες,

3-
 Παπουτσιάτες, 4- Τζοράτες

5-
 Σταμουλάτες (κέντρο χωριού)

6-
 Τζανάτες

Θα ξεκινήσουμε την περιγραφή μας, με τα γεωγραφικά όρια του χωριού, ξεκινώντας από Θεολόγο με προορισμό την Μάλτσιανη περνώντας το ποτάμι και όπως συνεχίζει το οδικό δίκτυο, στρίβει ο δρόμος δεξιά προς το χωριό.

Από το δρόμο και πάνω είναι της  Μάλτσιανης, τα χωράφια που βρίσκονται από την κάτω πλευρά ανήκουν στην Τσερκοβίτσα, σε κοντινή απόσταση υπάρχει ο δρόμος που πηγαίνει στο μύλο, σχεδόν παράλληλα με το ποτάμι εκεί το τοπωνύμιο λέγεται Νταμπόρι, φθάνοντας στο μύλο πάνω από το δρόμο ανήκουν στη  Μάλτσιανη.
Προχωρώντας όπως συνεχίζει ο αγροτικός δρόμος και παράλληλα με το ποτάμι, από την πλευρά του δρόμου και δίπλα από το Μύλο, συναντούμε το τοπωνύμιο Μεσσάλα όπου υπάρχει και η ομώνυμη πηγή, εκεί που τελειώνει η Μεσσάλα η πάνω πλευρά λέγετε, Κουρή, σχεδόν κάτω από το μοναστήρι Αγίου Ιωάννου Θεολόγου, μετά είναι η Δάφνη, η Παναγιά όπου υπήρχε παλιά εκκλησία, μετά η περιοχή Κεφαλόβρυσου, στην πλειοψηφία της είναι κήποι που ποτίζονταν από την ομώνυμη πηγή.
Εδώ υπάρχουν και κήποι των κατοίκων της Τσερκοβίτσας, ουσιαστικά τα κτήματα ανήκαν στο μοναστήρι, όταν το 1946 ξεκίνησαν η κρατικοποιήσεις γης από το καθεστώς, κάποια από τα χωράφια παραχωρήθηκαν στους Τσερκοβιανίτες για  καλλιέργεια, έτσι και η ιδιοκτησία των χωραφιών στους Τσερκοβιανίτες σήμερα στο Κεφαλόβρυσο.
Το Κεφαλόβρυσο το χωρίζει ο λάκκος του Σπάρτου με το Φραγκοπήγαδο.

Παράλληλα με το ποτάμι φθάνουμε στο Φραγκοπήγαδο εκεί που ενώνεται το ποτάμι με το Ντεμινόλακκο, μετά το λάκκο είναι η Φυτιά, ανεβαίνοντας το λάκκο από αριστερά είναι ο Αελιάς και ανήκει στην Μάλτσιανη, δεξιά η Σϊτενα που ανήκει στην Γρίαζδανη, το Ζιμόρι μετά παράλληλα με το Ντεμινόλακκο είναι το Προσήλιο πού συνορεύει με τον Αναχείλη στο σημείο που υπήρχε εκκλησία ή μοναστήρι παλιά.
Ο λάκκος της Πλασιάς οριοθετεί τα σύνορα μεταξύ Μάλτσιανης και Γριάζδανης, ανεβαίνοντας προς ΠλασιάΚαραγιάννηΚερασιά και φτάνει στην κορυφογραμμή της Σπάρας, όπως πηγαίνει ο δρόμος από την πάνω πλευρά τα χωράφια ανήκουν στην Μάλτσιανη, μετά τα χωράφια κατεβαίνει ο λάκκος του Σταυρού της Γριάζδανης τελειώνει η Μάλτσιανη.

Κατεβαίνει από την κορυφογραμμή της ΣπάραςΜεσιογούρα, στο Μονοδέντρι, στο μονοπατι που πηγαίνει στο Κρυονέρι και φτάνει μέχρι στο Καθάριο, στην ράχη ευθεία κατεβαίνει στην Καστανιά, όπως πηγαίνει το μονοπάτι για Λεσινιτσα, μετά κατεβαίνει μέχρι το γρέκι στης Γούβες η πάνω πλευρά του δάσους ήταν Μαλτσανήτικη και φθάνει έως το σημείο που κατεβαίνει ο Βαθύλακκος.
Τα όρια είναι που τελειώνουν τα χωράφια, και αρχίζει η πλαγιά στο Καλοχώραφο που είναι της Μάλτσιανης, φθάνοντας στο σημείο που στρίβει ο οδικός δρόμος στο ποτάμι στην Τσερκοβίτσα που αρχίσαμε την περιγραφή…
………….
Η συνέχεια σε επόμενη δημοσίευση.

Ξεχασμένοι οικισμοί

 

Ξεχασμένοι  οικισμοί 

Η γνωριμία με τους ξεχασμένους οικισμούς που περιβάλλουν το χωριό μας, μας φέρνει πιο κοντά στους προγόνους μας και μας βοηθά να οριοθετήσουμε κατά κάποιο τρόπο την ευρύτερη περιοχή από την οποία, κατά τους παλιούς, έλκουμε την καταγωγή μας.

Η ονομασίες των οικισμών αυτών, αποτελούν υποστηρίγματα μιας τοπικής μα και γενικότερα της εθνικής μας μνήμης.

Η ονοματοθεσία των οικισμών αποτελεί μια διαδικασία παράλληλη και επιφορτισμένη με τη μελέτη του παρελθόντος και τη συντήρηση της ιστορικής μνήμης αλλά και την καταγραφή αυτής, προς τιμήν των προγόνων μας.
Οι οικισμοί δεν αποτελούνται μόνο τα υλικά κατασκευής τους όπως πέτρες, ξύλα, κλπ, αλλά έχουν την δική τους ιστορία.

Μέσα τους φέρουν φωνές από προηγούμενες γενιές.
Παλιούς οικισμούς στην Μάλτσιανη συναντούμε στο Μαγκανάρη, Βουρλάτες, και πιθανών ο ποίο παλιός οικισμός να ήταν στην Πλασιά.


Σύμφωνα με τις αφηγήσεις των χωριανών ο ποίο παλιός ήταν στους Βουρλάτες.

Πιθανών μαζί με το Μαγκανάρη να ήταν οι τελευταίοι οικισμοί, πριν το σημείο που βρίσκεται το χωριό σήμερα ακριβές στοιχεία δεν υπάρχουν.

Ο μύθος λέει ότι στο μέρος που βρίσκεται το χωριό υπήρχε μικρή λίμνη, μετά από μεγάλο σεισμό που έγινε, αποκολλήθηκε κομμάτι του βουνού και την κάλυψε.
Όπως παρατηρούμε στο πάνω μέρος του χωριού από την Πλακάλο/η μέχρι το Κοκκινόχωμα διακρίνεται καθαρά ότι έχει γίνει καθίζηση.
Η τοποθεσία που βρίσκεται το χωριό μοιάζει σαν να χτίστηκε πάνω στην λάσπη που βγήκε από την λίμνη.

Το παραπάνω μύθο έχει καταγράψει ο Δροβιανίτης λόγιος 

Α. Πετρίδης 1866 στο βιβλίο του Περί Δωδώνης σελ.87-88
Ένας άλλος μύθος που είναι ιδιαίτερα γνωστός στους κατοίκους του χωριού είναι ο μύθος της Πλασιάς.

Σύμφωνα με τις μαρτυρίες το νερό που τροφοδοτούσε το αρχαίο κάστρο Ελίκρανον (Αελιά) ότι ερχόταν από της πηγές της Πλασιάς, με κεραμικές σωλήνες, περνούσε από το Ζιμόρι στην Φτέρη κατέβαινε στο Σέλωμα και κατέληγε στο αρχαίο κάστρο Ελίκρανον.
Σύμφωνα με τον Α. Πετρίδης στην Ακρόπολη των Μολοσσών.

Μαρτυρίες οι καταγραφές για την Πλασιά δεν υπάρχουν όμως είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι συναντούμε ερείπια οικιών πολύ παλαιότερα από τους Βουρλάτες.

Όταν επισκεφτεί κάποιος την περιοχή εύκολα αντιλαμβάνεται τα ερείπια του παλιού οικισμού.
Στον παλιό οικισμό Βουρλάτες ερείπια υπάρχουν σε πολλά σημεία, στην Πλακάλο, Καραμήτσου, στην Γράβα, στο Κατουριάρη στου Φώτου, που σύμφωνα με της αφηγήσεις των παλιών μέχρι το 1850 κατοικούσαν ακόμη οικογένειες, μάλιστα αναφέρουν ότι η οικογένεια Πλακάλη και Καραμήτσου έφυγαν από τους Βουρλάτες και μετανάστευσαν στην Αμερική.

Εκείνη την περίοδο μετανάστευσαν πολλοί Ηπειρώτες και χωριανοί στην Αμερική, σύμφωνα με τα αρχεία μετανάστευσης που βρίσκομαι στην βιβλιογραφία και σε διάφορες ηλεκτρονικές πύλες.
Τα τοπωνύμια που συναντούμε στους Βουρλάτες, μαρτυρούν το όνομα του ιδιοκτήτη, κάθε χωράφι έχει το όνομα του, Μιχάλη Φώτου, Πλακάλη, Καραμήτσου, Αντωνάτων, Παπουτσιάτων, Παπαδάτων, Καραγιαννέϊκα κ.α.
Όπως επίσης συναντούμε και τοπωνύμια Καριές, Κατουριάρη, Βηρρός που πήραν και την ονομασία τους από την χρήση, όπως
— Καριές – από το δέντρο Καριά – καρυδιά
— Κατουριάρη – από την πηγή που υπάρχει ακόμη σήμερα η οποία έχει πολύ λίγο νερό.
— Βηρρός – από το Βηρρό που υπήρχε που συλλέγουν το νερό για το πότισμα των χωραφιών.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι συναντούμε ονόματα χωραφιών η τοπωνύμιων όπως, Νίκα, Καραγιάννη, Πλακάλη, Καραμήτσου,κ.α.
Τουλάχιστον από όσα γνωρίζουμε από την παράδοση μας, και την υπάρχουσα βιβλιογραφία για τα τοπωνύμια ότι, παίρνανε το όνομα από τον ιδιοκτήτη, πράγμα που σημαίνει ότι στο χωριό σήμερα δεν υπάρχει κανένα από τα προαναφερθέντα ονόματα, γεγονός που έχει ιδιαίτερη αξία για περαιτέρω μελέτη για την ιστορία του χωριού.
Στους Βουρλάτες υπάρχει επίσης η εκκλησία του Αγίου Νικολάου δε γνωρίζουμε πότε φτιάχτηκε, καθώς δίπλα από την εκκλησία υπάρχει αρχαίο ιερό, τα τοίχοι διακρίνονται καθαρά ακόμη σήμερα και βρίσκονται μέσα στο προαύλιο χώρο της εκκλησίας.


Ο επόμενος παλιός οικισμός πιθανολογείται το Μαγκανάρη που απλώνεται στης παρυφές του λόφου Σκόλι τα ερείπια του οποίου διασώζονται ακόμη σήμερα, ξεκινούν από τα χωράφια και καταλήγουν σχεδόν στην μέση του λόφου.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι, κάποιες συκιές μαζί με τα ερείπια μαρτυρούν τον παλιό οικισμό ακόμη σήμερα.
Οι αφηγήσεις των χωριανών για το Μαγκανάρη αναφέρουν ότι κατοικούσαν κάποιοι μέχρι τα μέσα του 1800 όπως και στους Βουρλάτες.
Σε ότι αφορά το παλιό οικισμό στο Σέλωμα δεν υπάρχουν περισσότερες λεπτομέρειες πέραν των ερειπίων που συναντούμε, πιθανών αν πάρουμε σα δεδομένο ότι είναι δίπλα από το κάστρο του Αελιά (Ελίκρανον), να υπήρχαν πολύ παλαιότερα οικογένειες που ζούσαν εκεί.

Αν κρίνουμε το γεγονός ότι τα παλαιότερα χρόνια η ζωή των ανθρώπων ήταν νομαδική (ο όρος Νομάδες προέρχεται από την ελληνική λέξη νέμω αναφέρεται στην βοσκή)δηλαδή ποιμενικοί, που σημαίνει ότι ζούσαν σε σημεία που είχαν τις καλλιέργειες, που βρίσκονται σε διαφορετικές θέσεις.
Στο διάβα των αιώνων η εξέλιξη των κοινωνιών έφερε την ανάγκη δημιουργίας αστικών κέντρων η χωριών, έτσι οι παλιοί οικισμοί που ήταν διάσπαρτοι μετακόμισαν στο σημείο που βρίσκεται σήμερα χτισμένο το χωριό.
Θα μπορούσαμε να συμπεράνουμε ότι, πιθανών να μεταφέρθηκαν στην σημερινή τοποθεσία που βρίσκεται το χωριό Μάλτσιανη όπως αφηγούνται οι παλαιότεροι χωριανοί, κρίνοντας ότι υπήρχαν ακόμη οικογένειες στο Μαγκανάρη και τους Βουρλάτες έως τότε.
Όλα όσα γνωρίζουμε από της αφηγήσεις γηραιότερων έχει ιδιαίτερη αξία να καταφέρουμε να τα καταγράψουμε, με την ελπίδα να ασχοληθούν οι ιστορικοί και λαογράφοι στο μέλλον.

Ταυτότητα και ιστορικό νόημα

 

Ταυτότητα και ιστορικό νόημα

Πρίσκος
11 Φεβρουαρίου 2018

       Η ανάγκη διατήρησης της ταυτότητας γίνεται ολοένα πιο κατεπείγουσα για την ελληνική μειονότητα της Αλβανίας. Ο συνδυασμός των αλυτρωτικών τάσεων της αλβανικής πολιτικής και των δημογραφικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι βαλκανικές χώρες δημιουργεί έναν ολοένα πιο ασφυκτικό κλοιό γύρω από την κοινότητά μας.
      Η πολιτιστική ταυτότητα των Βορειοηπειρωτών αποκτά ολοένα μεγαλύτερη σημασία. Μια ματιά στο ιστορικό πέρασμα της Αλβανίας, από την ίδρυσή της έως την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος, αποκαλύπτει μια σειρά γεγονότων που καταδεικνύουν πως το καθεστώς αγνοούσε εντελώς τις αξίες και τα ιδεώδη που τόνιζαν την εθνική ταυτότητα. Το ερώτημα που προκύπτει είναι απλό: είχαν όντως η δυνατότητα οι κάτοικοι της μειονότητας να εκφραστούν ελεύθερα για την πολιτιστική τους ταυτότητα;
      Το ιστορικό παράδοξο έγκειται στο γεγονός ότι ενώ στα επίσημα έγγραφα - ακόμα και στις ταυτότητες - αναγράφονταν η ελληνική εθνικότητα του κατόχου, σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις και το Πρωτόκολλο της Κέρκυρας που είχε υπογράψει η Αλβανία, στην πράξη κανείς δεν τολμούσε να μιλήσει ανοιχτά για τον ελληνικό πολιτισμό της μειονότητας. Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: όχι μόνο δεν το επέτρεπαν, αλλά ο παραμικρός ισχυρισμός ελληνικής ταυτότητας τιμωρούνταν με είκοσι πέντε χρόνια καταναγκαστικά έργα στα μεταλλεία του Σπάτσι.
Είναι παγκοσμίως γνωστό και αδιαμφισβήτητο ότι ο λαός ζούσε σε πλήρη απομόνωση, χωρίς καμία επαφή με τον δυτικό κόσμο. Το αλβανικό κατεστημένο προωθούσε έναν διττό λόγο, με αποτέλεσμα να οδηγήσει σε αφελληνισμό και συρρίκνωση σημαντικού τμήματος της μειονότητας. Ωστόσο, παρά τις καταπιεστικές του προσπάθειες, η κατάρρευση του καθεστώτος ήταν αναπόφευκτη. Οι αναμνήσεις όμως, ειδικά αυτές που σχετίζονται με τα ήθη, έθιμα, μύθους και παραδόσεις αιώνων, αποδείχθηκαν ανεξίτηλες. Παραδόξως, η καταπίεση είχε το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που προσδοκούσαν οι καταπιεστές: ενίσχυσε την ιστορική μνήμη των Ελλήνων της μειονότητας.
       Για τους Έλληνες της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, η συλλογική μνήμη απέκτησε ιδιαίτερη σημασία, καθώς δεν περιορίζεται σε απλές αναμνήσεις αλλά ενσωματώνει παραδόσεις που λειτουργούν ως φύλακες της πολιτιστικής κληρονομιάς και ταυτότητάς τους. Η αμφισβήτηση αυτών των παραδόσεων οδήγησε στην εθνοτική διάκριση των Ελλήνων της Βορείου Ηπείρου.
Η επιστημονική κοινότητα έχει καταδείξει ότι η ταυτότητα συνδέεται τόσο με την ατομική συνείδηση όσο και με τη συλλογική ζωή μιας κοινότητας. Η ατομική ταυτότητα αφορά το «εγώ», ενώ η συλλογική το «εμείς» - το άτομο αντλεί την ταυτότητά του από την ευρύτερη ομάδα στην οποία ανήκει. Αντίστοιχα, η συλλογική ταυτότητα προκύπτει από την ταύτιση των μελών μιας κοινότητας και δεν υφίσταται ανεξάρτητα από τα άτομα που τη συνιστούν. Η ισχύς της εξαρτάται από δύο παράγοντες: τον βαθμό ενσωμάτωσής της στη συνείδηση των μελών της κοινότητας και την ικανότητά της να εμπνέει ιδέες και πράξεις.

Ο Δ. Τζιόβας, στη μελέτη του για την ταυτότητα, υπογραμμίζει ότι το παρελθόν δεν είναι ένα στατικό, ξεχασμένο αντικείμενο που περιμένει να ανακαλυφθεί, αλλά υπόκειται σε συνεχή ερμηνεία και διαπραγμάτευση. Το ίδιο ισχύει και για τις ταυτότητες. Η ταυτότητα δεν αφορά μόνο την ανάκτηση του παρελθόντος, αλλά και τη δημιουργική του επανερμηνεία.

Αυτό εγείρει το ερώτημα: πώς αντιδρούν οι Βορειοηπειρώτες; Πολυάριθμες μελέτες επισημαίνουν ότι οι μύθοι και οι παραδόσεις συνδέονται άμεσα με την ταυτότητα κάθε τόπου και μεταδίδονται μέσω της προφορικής και γραπτής παράδοσης, απαντώντας στα θεμελιώδη ερωτήματα: ποιοι είναι οι Βορειοηπειρώτες, από πού προέρχονται και σε ποιο γεωγραφικό και πολιτισμικό πλαίσιο ανήκουν.

Κατά τη γνώμη μου, η πολιτισμική μνήμη της κοινότητάς μας είναι που διατηρεί ζωντανή την ταυτότητά μας. Για τον ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου, οι αναμνήσεις, οι μύθοι και οι παραδόσεις λειτούργησαν ως ανάχωμα και εφαλτήριο ταυτόχρονα.

Ο εθνολόγος Erich Rothacker (1931) υπογράφει ότι η τάση να διατηρούμε και να αφηγούμαστε γεγονότα του παρελθόντος είναι αρχέγονη. Στη συνέχεια, η μελέτη του R. Schott κατέδειξε ότι οι προφορικές ιστορικές παραδόσεις συνδέονται στενότερα με την ομάδα που τις διατηρεί απ' ό,τι οι γραπτές μαρτυρίες, ενώ ταυτόχρονα ασκούν μια ισχυρή δύναμη συνοχής. Αποτελούν αποτελεσματικό συνδετικό κρίκο, καθώς αναφέρονται σε γεγονότα που στηρίζουν την αίσθηση ενότητας και τις ιδιαιτερότητες της κοινότητας.

Ο Jan Assman εισάγει τον όρο «πολιτισμική μνήμη» για να περιγράψει αυτό το φαινόμενο. Πρόκειται για μια μνήμη που είναι ταυτόχρονα συλλογική (αφορά μια ευρύτερη κοινότητα), κοινωνική (παίζει κύριο ρόλο στη μετάδοση αξιών) και επικοινωνιακή (εδράζεται στην αλληλεπίδραση των μελών της κοινότητας). Με άλλα λόγια, η διασφάλιση του μέλλοντος απαιτεί τη διαφύλαξη του παρελθόντος μέσω της ενεργής ανάμνησης.

Οι τελετουργικές εορτές παίζουν κεντρικό ρόλο στη διατήρηση της πολιτισμικής μνήμης, καθώς η γνώση που διασφαλίζει την ταυτότητα της κοινότητας εμπεδώνεται κυρίως μέσω της ανθρώπινης μνήμης. Για να κατευθύνει αποτελεσματικά τις δράσεις της και να συμβάλει στην ενότητά της, η κοινότητα πρέπει να έχει ως κύριο στόχο τη διατήρηση, την αναβίωση και την επικοινωνία αυτής της μνήμης.

Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, όσοι ασχολούνται με τον πολιτισμό, τα ήθη και τις παραδόσεις πρέπει να οργανώνουν δράσεις που χαρακτηρίζονται από ποιότητα, τελετουργικό χαρακτήρα και συλλογική συμμετοχή. Η μεταφορά των παραδοσιακών στοιχείων σε μορφή που μπορεί να διατηρηθεί είναι ουσιώδης για τη διαφύλαξη της ταυτότητάς μας.

Για να επιτευχθεί αυτή η μεταφορά, απαιτείται η ενεργή συμμετοχή της κοινότητας σε πολιτιστικές εκδηλώσεις που τονίζουν το γλωσσικό ιδίωμα, το τραγούδι, το χορό και τους μύθους της Βορείου Ηπείρου. Η απάντηση στο πώς μπορεί μια κοινότητα να συμμετέχει στην πολιτισμική της μνήμη είναι απλή: μέσω της προσωπικής παρουσίας των μελών της σε δρώμενα που διοργανώνουν οι πολιτιστικοί σύλλογοι και οι επαγγελματίες του χώρου.

Η τακτική επανάληψη και αναβίωση των παραδοσιακών στοιχείων σε δρώμενα είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος διατήρησης της ταυτότητας της κοινότητάς μας. Η προσεκτική καλλιέργεια, διαφύλαξη και μετάδοση των παραδοσιακών στοιχείων όχι μόνο διατηρεί την ταυτότητά μας, αλλά κρατάει και τον πολιτισμό μας σε δράση.

Το πιο σημαντικό είναι ότι η αναβίωση των παραδοσιακών στοιχείων σε δρώμενα φέρνει στο φως όσα έχουν παραγκωνιστεί από την καθημερινότητα και αναβιώνει όσα έχουν εκφυλιστεί ή λησμονηθεί. Σε αυτές τις εκδηλώσεις, που έχουν μια αναδρομική διάσταση, η ευλάβεια, ο τρόπος και οι μορφές με τους οποίους συμβάλλει κανείς στη διατήρηση της μνήμης είναι καθοριστικοί για την επίτευξη του στόχου μας.

Ας τολμήσουμε να αλλάξουμε ότι δεν μας κάνει.

 

Ας τολμήσουμε να αλλάξουμε ότι δεν μας κάνει.

Ξοδεύοντας χρόνο σε κοινωνική προσφορά από την ζωή μας πολλές φορές περνάει από το μυαλό το γιατί, αν αξίζει η όχι….
Αναζητάς μέσα σου, της απαντήσεις εκείνες που θα σε βοηθήσουν, τι είναι εκείνο που σε σπρώχνει να ξοδεύεις το χρόνο.
Συνήθως αυτές οι στιγμές περισυλλογής συμβαίνουν μετά από κάποια κοινωνική εκδήλωση, φθάνοντας σπίτι σου το βράδυ και πηγαίνοντας για ύπνο ή κατά την διάρκεια χαλάρωσης απολαμβάνοντας το καφέ σου.
Ψάχνοντας απαντήσεις, πολλές φορές όταν είσαι ήρεμος ή έχεις χαλαρώσει αρκετά, έρχεται η διάρκεια της μέρας σαν ταινία στο μυαλό σου, αναλύοντας την κάθε σκηνή και φράση που ειπώθηκε κάθε στιγμή, φυσικά σαν θεατής πλέον γιατί κάτι που έγινε είναι παρελθόν, δεν έχει τόση σημασία αν το έκανες πριν από μία ώρα η ένα χρόνο, έχει καταγραφεί στην μνήμη.
Και έρχεται σαν θύμηση στην σκέψη και ψάχνεις να βρεις τα λάθη της ατέλειες η τί θα μπορούσες να κάνεις καλύτερα την επόμενη φορά.
Η ίδια η σκέψη αφού αναλύσει το γεγονός στην συνέχεια το ταξινομεί στην μνήμη και, καθαρίζει το μυαλό από της περιττές ή αχρείαστες πληροφορίες.
Γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι στην ζωή λειτουργούν εμπειρικά κυρίως, όμως δεν αποκλείεται και το γεγονός ότι σε κάποιες δύσκολες περιπτώσεις όταν κάτι δεν το γνωρίζουμε να κινούμαστε με διαίσθηση.
Δεν χρησιμεύει σε τίποτα ένα μυαλό χωρίς καρδιά για αυτό και τα συναισθήματα μας πολλές φορές δεν μας βοηθούν να πάρουμε της σωστές αποφάσεις με μόνο κριτήριο την αλήθεια και το δίκαιο.
Ίσως το κύριο ερώτημα που τίθεται στην εποχή μας, σε ποίο βαθμό η εκπαίδευση μας λειτουργεί ως κίνητρο για την ίδια μας την εξέλιξη;
Το σήμερα είναι το παρελθόν του αύριο, επειδή μεγαλώσαμε και συνεχίζουν να μεγαλώνουν οι άνθρωποι με μύθους και παραμύθια πιστεύω ότι, οι άνθρωποι πρέπει να στραφούμε περισσότερο στης πολιτιστικές παραδόσεις μας, να κατανοήσουμε πως λειτουργούν ορισμένα πράγματα που τα θεωρούμε δεδομένα στην ζωή μας.
Συνειδητά ή ασυνείδητα μεγαλώσαμε μέσα σε αυτό τον μύθο που μας καθόρισε, όπως κάνουμε ως τώρα και όπως έχουμε μάθει να νομίζουμε.
Ζούμε τη ζωή μας σύμφωνα με όσα μάθαμε και δεν τολμάει κανείς να αλλάξει ότι δεν τού κάνει.
Συζητώντας με τον εαυτό μου πολλές φορές λέω ότι δεν διεκδικώ κάτι, απλώς προσπαθώ να έχουμε σαν ομάδα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, είμαι ένας από εσάς που αποφάσισε να ασχοληθεί με αυτό, προσπαθώ να το κάνω όσο καλύτερα μπορώ, μάλλον δεν είναι και το καλύτερο που μπορεί να είχε γίνει για πολλούς και ευνόητους λόγους, εκείνο που πρέπει να επιδιώκουμε κυρίως είναι να γίνουμε καλύτεροι σαν άνθρωποι πρωτίστως και έπειτα σαν ομάδα.
Ο καθένας κάνει πάντα ότι νομίζει καλύτερο ανάλογα με την συνείδηση και της γνώσεις του.
Είτε όμορφο, είτε άσχημο βλέπετε ο καθένας μας εκτίει την δική του ποινή, στην φυλακή που έχει φτιάξει ο ίδιος για τον εαυτό του.
Ας στρέψουμε το βλέμμα μας προς τα μέσα γιατί εκεί κρύβεται η απάντηση που αναζητά ο καθένας μας πρώτα για τον εαυτό του μετά για την ομάδα.

25 Ιουνίου κάθε πέντε χρόνια!

 

25 Ιουνίου κάθε πέντε χρόνια!

Τι, και αν περάσανε τριάντα χρόνια από την πτώση, ο καθένας κουβαλά μαζί του τα όνειρα και την ξεγνοιασιά των παιδικών χρόνων στα σοκάκια του τόπου που γεννήθηκε, σε κάθε βήμα στην ζωή του.
Όμως εκείνη η κρύα νύχτα του χειμώνα που οι ορδές πήραν το δρόμο προς την ελευθερία η την γη της επαγγελίας έμελε να είναι σημαδιακή για ολόκληρες γενιές της κοινότητας μας, δυστυχώς όμως το σχολικό ημερολόγιο σταμάτησε να κάνει νέες εγγραφές στα μαθητικά μητρώα τον σχολείων.

Τελευταία εγγραφή  1992.
Τα χρόνια κύλισαν,  τα όνειρα των παιδιών που αποφοίτησαν το έτος 1987-88 από το σχολείο Θεολόγου μεγάλωσαν έγιναν μεσήλικα και περιμένουν καρτερικά τους απόφοιτους.

Μια συνάντηση κάθε πέντε χρόνια στης 25 Ιουνίου, κι όμως μέχρι σήμερα δεν τα καταφέραμε δεν έγινε ποτέ, άραγε τόσο ξένοι γίναμε;

Όχι απλώς κάποιος πρέπει να ασχοληθεί.
Το ταξίδι για την ελευθερία άλλαξε τα πάντα όχι μόνο τα όνειρα εκείνης της γενειάς αλλά ολόκληρης της περιοχής.

…..
Ως πότε αχ κι ως πότε όχ κι ως πότε κασαβέτι
κι ως πότε θα με τυραγνάς, μωρ’ έρημο μου ντέρτι;

Όταν συναντώ ανθρώπους από το τόπο μου, νιώθεις ότι το ρολόι σταμάτησε το χειμώνα του 91′.
Συζητώντας μαζί τους αισθάνεσαι ότι υπάρχει ένα τεράστιο κενό, ότι έχει άλλο βάρος αυτός ο τόπος για αυτούς.

Ελάχιστες είναι οι συζητήσεις πέραν του τόπου τους λες και σταμάτησε το μυαλό τους να καταγράφει όλες αυτές της στιγμές που περάσαν τα τελευταία χρόνια στην ζωή τους στην << δημοκρατία >> .
Λες και η ζωής τους σταμάτησε τότε που ξεριζώθηκαν από το τόπο τους και περιμένουν με αγωνία να βρουν την ευκαιρία να τον επισκεφτούν.
Τι κρίμα Θεέ μου.
Πώς κατάφεραν να καταστρέψουν τα όνειρα ολόκληρων γενεών και ξερίζωσαν κάθε ίχνος ζωής από την αγαπημένη μου πατρίδα;
Πως χώρισαν έτσι τους ανθρώπους, τα παιδιά από την μάνα, πως ξερίζωσαν τον κοινωνικό ιστό μιας ολόκληρης κοινότητας.

Πως να κλείσουν οι πληγές που κουβαλούν.

Η ιστορική συνέχεια της Μάλτσιανης από τους Μολοσσούς, Θεσπρωτούς και το Μαγκανάρη.

  Η Ήπειρος αποτελεί γη πλούσια σε μνήμες και ιστορίες που διαπερνούν τους αιώνες, χαράσσοντας μια διαρκή πολιτισμική και ιστορική ταυτότητα...